Celebrem el 15è aniversari de la Setmana!

Quinze anys després del seu naixement, la Setmana de la Comunicació segueix present als passadissos de la Facultat de Lletres de la UdL. La darrera edició, tan exitosa com les precedents, ha suposat el quinzé aniversari d’aquest esdeveniment tant professional com universitari que pretén, des dels seus inicis, aportar noves visions del sector periodístic i audiovisual.

Per celebrar-ho, creiem que és un bon moment per fer la vista enrere i fer una ullada als orígens de la Setmana, per recordar com va sorgir, per quin motiu, qui va tenir la iniciativa... tot plegat per treure a la llum alguns detalls curiosos que fins ara no s’havien revelat. Per cercar aquesta informació, hem entrevistat a la docent que ja fa 5 anys que és responsable de la coordinació de la Setmana de la Comunicació: Mariona Visa. Principalment, la seva tasca ha estat buscar el finançament per a poder dur a terme l’esdeveniment i, també, pensar en la temàtica i els ponents més adequats. Tot i així, la pròpia professora ha volgut recalcar que gran part de l’organització -tasques com la creació i manteniment del blog, xarxes socials, contacte amb premsa, decoració, etc.- ha recaigut en mans dels alumnes de tercer del Grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals, reconeixent el seu esforç com a alumnat.

Els cartells de totes les edicions de la Setmana de la Comunicació

Entrevista a Mariona Visa
  •  Com va sorgir la idea de crear l'esdeveniment?
La idea va sorgir quan a la Universitat de Lleida encara no hi havia el grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals, sinó  una llicenciatura de segon cicle en Comunicació Audiovisual. El principal impulsor en va ser l'escriptor i guionista Jaume Cabré, que aleshores era professor, i també des de bon principi va comptar amb la participació activa dels alumnes.

• Hi va haver algun any especialment exitós? I algun de decebedor?
Jo puc parlar només dels últims cinc anys. Cada any és diferent, ja que els temes principals van canviant i és normal que algun tema generi més interès que d'altres. Però sempre s'ha procurat que els professionals que venen siguin d'alt nivell per tant el resultat final sempre és positiu.

• Qui i com seleccioneu les temàtiques?
El tema es decideix entre tot el professorat, intentant sempre incorporar les últimes  tendències i innovacions en el món de la comunicació i el periodisme.

• Quins diries que són els ponents més famosos o molt reconeguts professionalment que la Setmana ha acollit al llarg dels anys?
Allò que pretenem amb la Setmana de la Comunicació és que els alumnes conegueu professionals en actiu que, més enllà de la seva popularitat, siguin autors de projectes interessants i innovadors. Alguns, és clar, també destaquen pel seu èxit professional i entre els participants a la Setmana comptem amb guanyadors de premis Goya  i premis Gaudí com el David Trueba i el Jaume Balagueró; així com professionals d'alt nivell com  l'Antoni Bassas, Joaquim Maria Puyal, Toni Soler...

• Quina és la tasca més complicada d'organitzar i/o realitzar?
Dur a terme un esdeveniment des del no-res sempre costa, però durant els mesos previs la implicació dels alumnes assumint tasques específiques és clau per a que tot sigui un èxit.

• Quin creus que és el punt clau per l'èxit de la Setmana?
Doncs la combinació entre una bona selecció dels ponents que hi intervindran i una bona organització de l'esdeveniment, en la que s'hi impliquen els alumnes realitzant activitats formatives que alhora són un assaig d'allò que hauran de fer en el seu futur professional.

• Creus que l'esdeveniment com a tal encara té molt futur, o que podria començar a innovar-se d'alguna manera?
La Setmana de la Comunicació és una activitat que ja està molt arrelada al grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Universitat de Lleida. Però per tal que continuï creixent i millorant any rere any s'ha d'estar pensant sempre en canvis i noves formes d'estructurar-la. L'any vinent hi haurà novetats en aquest aspecte.

Si en voleu saber més detalls, recuperem aquí les paraules del professor, escriptor i polític Miquel Pueyo en una entrevista realitzada per les nostres companyes de podcast en homenatge als 15 anys de la Setmana.