Última jornada; mirades protagonistes, per María Jesús Espinosa i Pol Izquierdo

La 15a Setmana de la Comunicació acaba, després de quatre dies que han comprimit l'esforç i el treball de mesos; un esforç intens i estimulant, però sobretot, un esforç col·lectiu.

La jornada ha començat amb la ponència "El podcast: una nueva oportunidad para el documental periodístico" a càrrec de la cap del projecte de Podium Podcast, María Jesús Espinosa. Ha començat dibuixant els principis del podcast com una producció sonora de ràdio parlada, aclarint així mateix un tema que acostuma a generar confusió; la difèrencia entre ràdio i podcast. Espinosa assegura que la ràdio t'acompanya dins el teu món, en canvi el podcast, pretén introduir-te nous mons i convertir-te en un personatge actiu, en protagonista.

María Jesús Espinosa, a la sala d'actes, presentant "El podcast: una nueva oportunidad para el documental periodístico".

Fa una mirada retrospectiva del gènere, explicant la seva evolució i defensant les oportunitats que avui dia ofereix, sense oblidar el repte que suposa haver de fer veure només amb l'ajuda del so. La interactivitat directa amb l'audiència, un temps més flexible de producció i la hibridació de gènere són aspectes que converteixen, segons Espinosa, al podcast en una eina molt potent a l'hora d'explicar històries.

També ens ha parlat de Podium Podcast el projecte de Prisa Ràdio del qual en forma part, que pretén obrir l'oferta d'entreteniment, competint ja no només amb les ràdios sinó també amb totes aquelles plataformes que ofereixen entreteniment i informació; "competimos por vuestro tiempo libre".

La conferència "Emergències i Aeroport, dues maneres de retratar un espai" de Pol Izquierdo ha estat l'última de la jornada i, al mateix temps, de la Setmana de la Comunicació. El periodista barceloní ens ha parlat de la seva experiència en dues de les docusèries més exitoses de TV3: Emergències i Aeroport. Izquierdo ha explicat el procés de producció d'aquest gènere aclarint que, "qualsevol vivència humana es pot convertir en una sèrie". A l'hora de produir una docusèrie, el que és essencial és: tenir la curiositat de conèixer la vida de la gent i escollir bé els personatges que hi intervindran.
Pol Izquierdo, a la sala d'actes, presentant "Emergències Aeroport, dues maneres de retratar un espai".
Emergències i Aeroport han servit com a suport de mostrar dues formes d'afrontar reptes diferents; en el primer, s'havia de transformar allò ordinari en extraordinari, trobar en un lloc quotidià una bona història i, en el segon, anar a buscar les bones històries en espais on la mirada de l'espectador no acostuma a tenir accés.

Ambdues ponències han posat sobre la taula dues formes diferents de mirar, dues formes d'explicar, explicar la realitat sense ensenyar-la o mostrar-ne parts que desconeixem, amb un objectiu, això sí, comú: convertir-nos en protagonistes de l'acció, sentint -i mirant- els mons que ens són presentats com a propis.

Any rere any, la Setmana de la Comunicació demostra que, el món del periodisme segueix estant ben viu, que es transforma, que evoluciona, i que vol i necessita espais de debat, de reflexió, per tal d'alimentar la més poderosa de les armes, la mirada crítica.

Donem per acabada la 15a Setmana de la Comunicació, una Setmana que ha tornat a ser un èxit gràcies a la col·laboració del Departament de Filologia Catalana i Comunicació, la Càtedra de Periodisme i Comunicació Audiovisual, el Vicerectorat d'Activitats culturals, la Facultat de Lletres, el Consell Social de la Universitat de Lleida, la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya i l'Animac. Alumnes, professors, tècnics i assistents fan possible la Setmana de la Comunicació i li atorguen tot el sentit. Entusiasmats acabem la 15a Setmana i esperem amb ganes la 16a edició.

Crònica: Laura Farré i Albert Rubió.
Equip de Fotografia: Clara Anglada, Imán Benataya i Hamza El Mokhtari.

Vídeo resum jornada:

Imatges: