Aquest any la
temàtica de la Setmana tracta sobre els diferents formats que té el gènere
del documental. Per aquest motiu la imatge que encapçala el cartell és una
fotografia feta pel famós fotoperiodista Walker Evans. L'home que apareix és en Floy Burroughs, un
recol·lector de cotó d'Alabama. Aquesta foto va ser una icona durant els anys
trenta, en què Evans denunciava l'explotació laboral viscuda per la gent del
camp en una època de recessió econòmica. L'autor es va convertir en un
dels fotodocumentalistes més importats del segle XIX. Evans va estar vinculat a
una tradició documentalista en la qual la funció social estava vinculada amb una
perspectiva contemporània.
Els autors del
cartell han estat, per una banda, el professor de Disseny del Grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals Xavi Hosta, i, per una altra, el seu soci Marc Garcia de l'empresa SopaGraphics. El títol de la
Setmana, "Mirades documentals", té molta relació amb aquesta
fotografia. Ja que com diu Xavi Hosta: "Et permet preguntar-te qüestions
que transcendeixen de l'àmbit purament descriptiu: com per exemple, de quines
"mirades" parlem? De les que fem com a públic o de les que els
realitzadors fan sobre la temàtica del documental? ¿Ens està dient que no
existeix la possibilitat de documentar la realitat des d'un punt de vista
objectiu, quan a la paraula "documental" la precedeix una
"mirada" en tant que visió particular d'un creador? Podríem
seguir així fins a embrancar-nos en disquisicions semàntiques en què em temo
que m'acabaria fent mal...".
La tècnica utilitzada al cartell és el puntillisme. Segons descriu l'autor, la idea era que recordés a un bocí de pel·lícula fotogràfica o a un fotograma antic. Per aquest motiu la tipografia actua com a una "marca de registre" o "d'indicador tècnic". A més, el text funciona com un element plàstic més, en què es reforça la mirada del personatge establint un recorregut òptic que aporta riquesa visual.
La tècnica utilitzada al cartell és el puntillisme. Segons descriu l'autor, la idea era que recordés a un bocí de pel·lícula fotogràfica o a un fotograma antic. Per aquest motiu la tipografia actua com a una "marca de registre" o "d'indicador tècnic". A més, el text funciona com un element plàstic més, en què es reforça la mirada del personatge establint un recorregut òptic que aporta riquesa visual.
Per últim, Hosta
explica: "Ens sentim molt identificats amb la temàtica
d'enguany. D'alguna manera, com a dissenyadors, i salvant les distàncies, també
podem dir que som documentalistes visuals del moment. Deixem un testimoni
gràfic dels esdeveniments i la nostra feina s'articula a partir de les tendències
socials en comunicació."
![]() |
Xavi Hosta |
![]() |
Marc Garcia |
Les mirades d'ambdós dissenyadors han estat les encarregades de donar-nos la primera pista sobre aquesta 15a edició de la Setmana de la Comunicació, però no oblideu que ben aviat sereu vosaltres qui tindreu l'oportunitat d'experimentar-ho en primera persona. La Setmana arrancarà el pròxim dilluns 16 d'abril de la mà de la periodista Samanta Villar, a la Sala d'Actes de la Facultat de Lletres.
Esperem trobar-vos allà!